Wednesday, May 6, 2009

Ok, så vi drar til El Salvador! Ja! La oss lese litt på www.wikipedia.com, søk: El Salvador. Hmm la meg se her.. Oi! Her så det en smule farlig ut... Dette var det som stod:

Crime.
In 1996, San Salvador was considered the second most dangerous city in the western hemisphere. El Salvador has recently enacted anti-gang legislation.

El Salvador experiences some of the highest murder rates in the world, and it is also considered an epicenter of the gang crisis, along with Guatemala and Honduras. In response to this, the government has set up countless programs to try to guide the youth away from gang membership, but so far its efforts have not produced any quick results. One of the government programs was a gang-reform called "Super Mano Dura" (Super Firm Hand). Super Mano Dura had little success and was highly criticized by the U.N., it saw temporary success in 2004 but then saw a rise in crime after 2005. In 2004, the rate of intentional homicides per 100,000 citizens was 41, with 60% of the homicides committed being gang-related.The Salvadoran government reported that the Super Mano Dura gang legislation led to a 14% drop in murders in 2004. However, El Salvador recorded a total of 552 murders in January and February 2005 alone. In addition, crime rose 7.5% from 2005 to 2006. Homicides are among the highest with respect to the overall crime rate. Intentional homicides reported in 2006 reached up to 3,928 from 3,778 in 2005, and a rate of 55 violent deaths per every 100,000 people. This rate is almost ten times higher than the U.S. homicide rate.

Oisann.. Men alle vi hadde snakket med sa jo at det var bra surfing og utrolig koselige mennesker. Hm, når jeg kommer til å tenke på det, sa de også at de hadde gratis politivakter som livvakter, da de var der.. Hm. Jaja vi har vert andre farlige plasser i verden, la oss dra der med et åpent sinn.

San Salvador

Det føles spennende og nytt å komme til El Salvador, plassen alle reisende frykter.

Bak skremselshistoriene finner man et land jeg ikke har sett maken til. Mennesker som hjelper deg med den miste ting, fra å bære sekken din til å følge deg til neste buss, alt uten en eneste baktanke. Det føles deilig og fra første øyeblikk følte jeg meg like velkommen som en kongeling.

Alle smiler, som om de er glad jeg vil se landet deres. Folk kikker, som om de ikke er vandt til reisende utenfor Sentral Amerika. Politiet kikker også, kikker, mens de bærer sine tunge skytevåpen gjennom de folkefylte gatene.

Alt ser likt ut, minus alle butikkene skapt av den endeløse turismen.

Damer og menn, barn og ungdommer strømmer inn på bussen for å selge sine varer. Iskrem fra et brett, maismos i maisblader, vann i små plastposer, kokosnøttjus i form av kokosnøttbiter også i plastikk poser, hamburgere i sølvpapir, grillede maiskolber, og snop. Alt mulig! Mm her trenger man ikke å ta med niste på bussen... det hele minner meg om Tanzania, bare at her smiler alle selgere til meg selv om jeg ikke kjøper noe.

San Salvador city, en by som kunne minne om USA. Subway, Burger King, Pizza Hut, Wendys, Mc Donalds osv! Men det var godkjent fra min side, bare for jeg var så glad for å endelig være i El Salvador.

Folk her virker relativt rike, kanskje nyrike? Det er rart fordi det er så prestisjefylt å gå å spise på fastfood restauranter som Pizza Hut. Mennesker i dress og og fine sko, kommer inn i store grupper. Det helt motsatt av norge, hvor den sunne livstilen står sterkt i de ”rike kretser.”

Etter en dag i El Salvador uten noen videre inntrykk (utenom utrolig koselige mennesker), var det videre til vår viktisge destinasjon: Sunzal. En av de flere surfestedene i kyst området.

I Sunzal bosatte vi oss på et lite familie hostel ca fem minutter fra stranden. Her ville vi bo en stund. Vi bodde i andre etasje, en smal, bratt stige førte opp til vårt kokende varme, myggfulle, men utrolig koselige rom. Familien bestod av en mor en far, to voksne døtre med en baby, en datter og to sønner. Fra føste øyeblikk ble vi tatt imot med stor interresse og smilende ansikter, jeg følte meg velkommen.

Dag 1 surf, eller mener du dag 1, svømming.. Ikke lett å definere ettersom min leach røk etter kun et par timer "surfing" (bading i en vill vaskemaskin med et trebrett)... Det var helt crazy! Ikke noe for meg, ikke noe for Daniel. Fantastiske bølger i verdensklasse, så store og så skumle. Her var det ikke annet enn surf, vi måtte dra.

Ettersom vi kun hadde noen få dager igjen av turen før vi måtte ta flyet fra Mexico, Cancun, var hver dag et evig regnestykke. Penger, dager, grenser, estimering av busser, timer, osv. STRESS, hater å reise etter et tidsskjema! Kjente jeg hatet det mer og mer for hver dag. Jaja, så fikk vi i alle fall opplevd litt av El Salvador... I denne omgang var det jo Sør Amerika vi hovedsaklig skulle besøke, og det fikk vi...

Nok babbel, vi drar til Guatemala.


No comments: