Wednesday, May 6, 2009

Gategutten Jose og studenten fra Mexico

Det var godt å være med noen som "skjønte" da vi møtte på den lille gategutten Jose. Der stod vi fem stykker i gata. Ei jente fra Danmark, en gutt fra Sveits, meg, og to gutter fra Australia. Jose kom løpende etter en steinhard søvn midt på asfalten. Han hoppet opp i armene våre, klemte oss, mens han ropte med en sørgelig, tillærd stemme ”money, money!”.

Noen ga penger, det viste seg etterpå at de fleste av oss godt visste konsekvensene av å gi penger til gatebarn. Allikevel er det så utrolig vanskelig når det handler om barn. De kikker på deg med sørgelige øyne, og de er jo bare hjelpeløse små barn. Man tenker på seg selv, sitt hjelpeløse seg på gatebarnas alder og kjenner sterke følelser.

Etter å ha gått et lite stykke med Jose både på skuldre og rundt bein, fikk han en siste mynt. Giveren fra Australia viste at dette ikke var rett, men han ga den til den lille gutten med et sørgelig hjerte for hans harde barndom. Gutten grabbet pengene, vi forventet at han skulle løpe av sted til de andre gateguttene etter oppdraget var ”utfylt”. Det skjedde ikke... Jose kastet mynten mot asfalten med en streng mine og et barnslig påtatt skuffet ansikt, det var ikke nok. Han hoppet ned, noen av oss ble sinte med et skuffet og såret opphav. Vi gikk videre, gutten løp. Tilbake til gata og den harde asfalten, kanskje med de første pengene han fikk i behold, kanskje til neste dag for å gi til sine foreldre, til noen andre, eller kanskje kjøpe litt mat. Man vet aldri...

Bigfoot Hostel = Skandinavia Lonley Planet Hostel

Så vi møtte en del mennesker på det overfylte hostelet i Nicaragua, Leon. Med fem bord med norske rundt oss på restaurantene og en Norsk person rundt hvert et hjørne på hostellet, var ikke dette den ideelle plassen. Vi tok oss en aldri så liten vulkantur på vulkanen cerro Negro (hviskende ettersom alle kunne forstå vår norsk), en liten blogg og internettrunde, så dro vi så fort vi kunne videre.

Vi var tidligere også innom San Juan for en natt, sammen med to utrolig koselige Israelere. Dette var også en meget turistinfluert plass, og det meste som var til her var skapt av turister. Jeg kjente jeg fikk litt avsmak fra hele greia, og gledet meg til å komme til Leon, som egentlig var akkurat det samme, minus strand. Endelig skulle vi være på reisefot igjen, 1000 busser, masse spansk og masse tull over grensene. Turen gikk til det beryktede El Salvador.