Thursday, December 25, 2008

På toget til Hovedstaden.

Snø ut vinduet, karakteristiske norske motiver glir fort forbi i vinduet med Alicia Keys rungende i ørene. Når skal jeg få se dette igjen, skal jeg fange og eviggjøre øyeblikket med et foto?

Det er ikke bare å reise uten en bekymring. Idet jeg satte min fot inn døra til toget begynte reisen. Det var ikke bare et steg inn i toget, det var et steg inn i noe større. En indre reise like mye som en fysisk reise. Steget var tatt og ut beskuet jeg de tre ansiktene som nå hadde fulgt meg helt til endes, helt til streken bare jeg kunne krysse. Dette steget var for meg alene. De tre ansiktene forstod kanskje mer enn meg, men allikevel ikke alt, om hva som nå var ferd med å skje. Jeg kunne ikke gråte, ikke være glad, ikke forstå. Noe skjedde, men hva?

Etter noen timer på toget, kom den rare følelsen sigene. Hva var det? Depresjon, spenning en blanding? Det er som den uidentifiserbare følelsen henger seg på skuldrene å drar deg nedover, sidelengs og løfter deg over bakken. Den gjør deg kvalm og usikker. Hva gjør jeg? Hvorfor drar jeg nå, jeg hadde det fint nå. Kunne godt vært litt lenger. Når skulle jeg da dratt? Skulle jeg dratt i det hele tatt?

Ventetiden er over, jeg har ventet så lenge nå. Nå skjer det, men vil jeg? Den rare følelsen drar også med seg usikkerhet og tunge tanker. Kroppen kjennes tyngende. Jeg er redd. Hva kommer til å skje, kommer jeg til å like reisen? Kommer jeg til å ville hjem? Har aldri villet hjem før, hva skjer nå? Alt er så merkelig.

Jeg er ikke mentalt forberedt, hodet mitt har vert en annen plass. Praktiske ting er i orden, men det mentale har sviktet. Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det som er i ferd med å skje. Nå skjedde det bare...

Først er det heldigvis en natt i Oslo, og håpet om at redselen og tankene skal løsne sitt faste grep, er stor. Det eneste man kan gjøre er å kaste seg ut i det hele å håpe på det beste... kanskje den beste reisen i sitt liv!

God tur Sissil...

4 comments:

Anonymous said...

hey sissil.. din første kommentar:D
eg e helt sikker på at du kommer til og få reisen i ditt liv, og oppleve mye sykt som ingen andre får mulighet til bare i sine villeste drømmer.
du e så utrolig heldige som har mulighet og har klart og gjennom ført, denne drømmen som de fleste bare snakke om:D
God tur sissil, og hold meg oppdatert:D Glede meg til og se dg igjen..... glen bech

Sissil Egge said...

:D Tusen takk for det Glen!! Kommentarer e braaa:P Eg glede meg sykt, men som du kan lese så e det ganske skummelt og. Kos deg hjemme! Så snakkes me om ca.5måner;)

Anonymous said...

Kan du göra en svensk version också?:)

Du glömde skriva: "allt gjorde jag innan jag fyllde 21 år"

Hahaha!

/Johannes

sissil said...

Å jo med min perfekte svenska skulle ikke det være noe prblem;) Haha! Åja, den setningen er jo bare crucial i alle tekster! Kjekt at du leser Johannes:D