Friday, November 2, 2007

busstur i dar-es-salam


okay... en liten hverdagshistorie... vil bare understreke at det ikke er bare bare å ta bussen her i denne byen...

Om man skal ta buss her i Dar-es-sallam gjelder ingen køsystem. Det som gjelder er hvem som er kjappest på foten og heldigst med plasseringen idet daladalaen (bussen) kommer fort og vinglende... Det gjelder å løpe langs bussen mens den skrenser inntil fortauskanten! Det er verst når to personer sitter fast i døra fordi ingen vil slippe den andre forbi, det kan minne om en førsteklasse som ikke forstår køsystemet læreren tappert prøver å lære dem... fasinerende.

en annen skummel ting kan være å allerede sitte inne i bussen, idet den skrenser inntil fortauskanten, du håper ingen skal samme vei og hopper på, men. Ja det er et stort MEN! her i DAR skal alle samme vei som deg... Du kikker ut den halvåpne skyvedøra, du ser higenede ansikter som hiver etter pusten for på død og liv må komme inn i bussen. det er et skremmende syn, også grimasene til menneskene inni bussen kan til tider være skremmende. Grimasene til dem som venter på å få bakdelene til to ukjente mennesker, gpdt trykket opp i ansiktet... Men, men det er da bare koselig det, vi norske liker jo så godt nærkontakt;) hehe "velkommen til DAR-ES-SALAAM!

3 comments:

Elisabeth Mulelid said...

Hei Sissil.

Koslig aa hoere litt av hva du opplever i Dar-as-Salam!!
Gler meg til aa lese mer!
Haaper du koser deg masse, og faar ett minne for livet i Tanzania!!

Klem fra Elisabeth! :D

Sissils verden said...

så kjekt at du leser:D:D:D jeg skal prøve å få skrevet oftere, men internettkontakten er ikke den beste... det gåt litt sent fremover... håper alt står bra til meg deg!!!! jeg skal lese på bloggen din:D:D

Elisabeth Mulelid said...

Det skjoenner jeg godt, foeler jeg er veldig heldig saann sett, har internett hjemme, med ganske god forbindelse, saa blir seff litt lettere for meg aa oppdatere!

Gler meg til aa faa sett litt bilder og!!! :D